‘Geplande veroudering.’ Het is een mooie term voor de lelijke praktijk van de makers van huishoudelektro om de levensduur van hun producten bewust kort te houden. Volgens producenten is er niets van aan. Volgens Test-Aankoop is het een bewuste strategie om omzet en winst op te krikken.
Iedereen kent het fenomeen: 2,5 jaar na aankoop van een wasmachine (net buiten de wettelijke garantietermijn) geeft ze de geest en is de prijs van het wisselstuk volgens de technicus van het elektromerk in kwestie zo duur dat u beter een nieuwe machine koopt. Of uw printer geeft aan dat u de inktpatronen moet wisselen, terwijl u eigenlijk nog best wat pagina’s kan printen.
Het fenomeen bestond al in 1925, toen producenten van gloeilampen afgesproken hadden dat hun lampen niet langer dan duizend uur mochten branden. Vandaag is de ‘geplande veroudering’ opnieuw actueel, nu minister van Consumentenzaken Kris Peeters aankondigde Â… lees het volledig artikel hier verder
bron www.tijd.be
http://www.tijd.be/nieuws/archief/Gemaakt_om_kapot_te_gaan.9704009-1615.art?ckc=1